Prosjektet ser både bakover og innover: mot Schibstedts relativt korte, men intense opphold i Nydalens trykkerihaller, og mot Nydalens lengre industrieventyr, der papir, støy og arbeidsliv nå er erstattet av servere, presentasjoner og stillhet med god akustikk.
Tittelen er et stedsspesifikt nikk til lokalene og historien som bor i veggene, men også til
perspektivet utstillingen formidles gjennom: En personlig, skjevt vinklet og til tider øm
reise gjennom et liv som i stor grad har blitt forbigått av samfunnet. I stedet for å rope
høyt, lar utstillingen små gester, detaljer og tilfeldige spor fortelle om utenforskap, om
å være til stede, men ikke helt registrert – som en notis nederst på en side ingen leser
ferdig.
Utstillingen er designet av Vacant Editions og iscenesatt som en romlig installasjon, der
grafiske arbeider, originalverk og små skulpturer i lufttørket leire danner et slags analogt
arkiv over et liv i periferien. Her møter vi både det håndlagde, det skisseaktige og det
nesten ferdige – fragmenter som veksler mellom plakat, notat, objekt og dagbokside.
I løpet av helgen åpner vi rommet enda mer: Lørdag og søndag settes det opp tegnebord
for de minste, slik at barna kan lage sine egne “notiser” og nyheter. Fredag inviterer vi de
største til å bli litt lenger i lokalene – vi serverer noe godt i glasset, og lar trykkerihallene
igjen fylles av summing, samtaler og nye lesninger av stedet.
Verkene er utarbeidet av Lardon, Per Øyvind Skjærvold Johansen, Jørgen V. Bergh og
Jens Kristian Hognestad, og produsert av Vacant Editions. Sammen tegner de opp et kart over et liv i randsonen: en utstilling for alle som vet at de viktigste historiene ofte gjem mer seg i det som aldri havner på forsiden.
.png)














